AJURVEDA

kontakt na poradce   
Akce Nove Město nad Metují    Hravě s ájurvédou.docx (14369)
 
 

10 potravin pro Vátu


Vátě dělají dobře hutné a teplé potraviny, nevadí jí mastnější tučnější strava.

Kichari - recept

Do hrnce dáte vařit rýži a čočku s vodou. Přidáte nakrájené rajče. V druhém hrnci orestujete cibuli, přidáte špetku kari, koriandru a chilli, nakrájenou jakoukoliv sezonní zeleninu a zalijete horkou vodou. Dusíte cca 20 minut, pak osolíte. Rýže s čočkou je hotová, jakmile se vyvaří voda. Posypete semínky (chia, lněným, konopným…) a čerstvým koriandrem. Kichari je podle ajurvédy skutečný čistící pokrm pro všechny typy.

  1. Máslo (můžete přidat na a do čehokoliv)
    2. Čerstvý zázvor (a další ostrá koření), ideální je čaj z čerstvého zázvoru
    3. Teplé mléko (nejlépe se špetkou sušeného zázvoru a kardamonem)
    4. Rýže nebo rýžový krém (s trochou másla, zázvorem a kardamomem)
    5. Teplé polévky a dlouze vařená a dušená masa (nejlépe s několika druhy kořenové zeleniny)
    6. Mandle (nejlépe opláchnuté vroucí vodou k odstranění slupky a lehce zapečené v másle)
    7. Sladké ovoce, jako jsou datle, fíky a červené hrozny (nejlepší je pro vás ovoce pokojové teploty, sušené ovoce nejprve namočte)
    8. Kořenová zelenina, jako je mrkev, červená řepa a sladké brambory (vařená a kořeněná)
    9. Kuřecí vývar
    10. Kichari

 

Vyrovnání Váty:

  1. Hlavním postupem pro vyrovnání Váty je vytvoření pravidelného denního režimu. Váta potřebuje ukotvit a k tomu potřebuje opěrné body, kterých se přichytí. Vstávání, snídaně, oběd, večeře a uléhání k spánku by mělo být každý den v pravidelnou denní dobu
  2. Váta potřebuje dostatek odpočinku a také spánku. Při únavě často pomůže změna činnosti
  3. Udržujte si teplo a dostatečnou vlhkost vzduchu. Pozor na průvan, a to i v létě – klimatizace
  4. Vátu vyrovnává olej. Používejte ho na masírování i při přípravě pokrmů. Ráno se osvědčila lžíce lněného oleje nebo rybího tuku. Také olejový klystýr je vhodný. Ideální pak jsou zejména domácí nebo profesionální olejové masáže. Veškeré procedury přivádějící do organismu teplo jsou vhodné (lávové kameny, rašelina, Tokoriky, parafín)
  5. Pijte dostatek tekutin. Měly by být teplé. Nikdy ne studené
  6. Dopřejte si teplou koupel. Vlhké teplo je přesně to, co Váta potřebuje
  7. Váta potřebuje dostatek světla a slunečního svitu. Na oblékání jsou vhodné veselé barvy zejména červená, oranžová, žlutá a zelená
  8. V zimě je dobré si vetřít do nosních dírek trochu sezamového, případně olivového oleje
  9. Z bylinek je nejvhodnější ašvaganda
  10. Vůně jsou vhodné teplé, sladké a kyselé například bazalka, pomeranč, hřebíček
  11. Dodržování doporučeného jídelníčku

Ajurvéda – medicína zdravého životního stylu

Ajurvéda je nejstarší stále používaný medicínský systém na světě. Je založena na péči jak o zdraví fyzické, tak i duševní. Jde tedy o celostní medicínu, která k léčení využívá principy jógy, meditace, detoxikaci organismu, relaxaci, masáže a jiné procedury. Dbá také na správnou životosprávu a zdravou výživu. Přečtěte si o ajurvédě více. 

Váta, pitta a kapha

Ajurvédská medicína vychází z předpokladu, že existují určité typy lidí. Konkrétně ajurvéda rozlišuje tři typy osobností – jsou to váta, pitta a kapha. V člověku bývají obvykle zastoupeny všechny tři typy, ale jeden z nich je převažující a určující. Přečtěte si, jaký typ osobnosti podle ajurvédy jste vy. 

A jak tato typologie souvisí s jídlem? Podle učení ajurvédy závisí naše zdraví velkou měrou i na tom, co jíme. Neplatí přitom stejné zásady pro všechny, ale liší se právě podle typologie lidí.

Ajurvédské recepty podle typu osobnosti

Principem ajurvédy je žít v souladu s přírodou, tedy i v souladu s tím, jakou tělesnou konstitucí a dalšími vlastnostmi nás příroda obdařila. Podle této nauky proto nemohou být účinné různé obecné poučky o stravování a diety. Stejně tak se nedá říct, že to, co platí pro někoho, musí zákonitě fungovat i u někoho jiného. Nápovědou vám ale může být právě typologie osobností a to, do jaké ze tří skupin se zařadíte.

Jinými slovy: pokud zjistíte, jaký typ osobnosti jste, ukáže vám ajurvéda potraviny a recepty, které jsou vhodné právě pro vaši osobnost, ze kterých načerpáte potřebné živiny právě pro své tělo a které vám tak budou nejlépe prospívat.

recepty podle ajurvédy2

Ajurvédské recepty - váta

Jedinci, u kterých převažuje typ váta, bývají rychlí v pohybu i jednání, kreativní, obvykle štíhlí a energičtí. Ale také náladoví, proměnliví a zapomnětliví, se sklonem přepínat své síly. Proto potřebují energii pořádně doplňovat – k tomu jim pomáhá výživné a syté jídlo, nevadí jim ani trochu tučného jídla.

Ideálními potravinami pro váty podle ajurvédy jsou maso nebo mléčné výrobky. Lidé tohoto typu by měli jíst teplé husté polévky, rýži nebo těstoviny. Naopak pro ně není úplně vhodné jíst přemíru syrové studené zeleniny a ovoce.

Ajurvédské recepty pro vátu

Pro vátu jsou vhodné následující recepty:

recept

Ajurvédské recepty - pitta

Druhým osobnostním typem je pitta. Tito lidé jsou střední postavy a bývají v dobré fyzické kondici. Jejich metabolismus je rychlý, stejně jako jejich myšlení. Mají rádi výzvy a náročné úkoly, jsou to vůdčí osobnosti, někdy až příliš soutěživé a kritické vůči ostatním i sobě. Rychle vzplanou, rozčílí se a mohou být podráždění.

Na rozdíl od lidí typu váta by pro pitty čerstvé ovoce a zelenina měly být základem jídelníčku. Doporučuje se jim jíst hlavně vegetariánská jídla a luštěniny. Tyto potraviny totiž ochlazují jejich horkokrevnost. Vyhýbat by se měli příliš kořeněným jídlům.

Ajurvédské recepty pro pittu

Pro pittu jsou vhodné následující recepty:

recept

Ajurvédské recepty - kapha

Třetí typ osobnosti ajurvéda nazývá kapha. Lidé, u kterých převládá tento typ, dávají přednost pomalejšímu tempu, ale zároveň mají dobrou výdrž a také perfektní paměť. Jde o silné osobnosti, fyzicky zdatné, ale také se sklonem k pohodlnosti a tloustnutí. Proto by se měly vyhýbat tučným a smaženým jídlům. Do svého jídelníčku naopak musí zapojovat více zeleniny, ovoce, luštěnin.

Ajurvédské recepty pro kaphu

Pro kaphu jsou vhodné následující recepty:

recept

Tři druhy osobnosti a tři kvality

Kromě tří typů osobnosti najdeme v ajurvédských principech i tři kvality.

  • Sattva je kvalitou harmonie
  • Rajas kvalitou vášně
  • Tamas kvalitou netečnosti

Všechny tři kvality jsou zastoupeny v každém z nás, ale některá převahuje. Podle těchto tří kvalit ajurvéda rozlišuje i potravu a rozděluje ji do tří kategorií.

Principy kvality v ajurvédě

  • Sattva strava je lehká, ale výživná, šťavnatá a čerstvá. Řadíme sem zeleninu, ovoce, obiloviny, oříšky, rýži, mléko nebo jogurt.
  • Pro rajas stravu je typický vysoký obsah bílkovin. Patří sem drůbeží a rybí maso, některé druhy zeleniny (paprika, rajčata, cibule, brambory, česnek) a luštěniny.
  • Tamas strava je ta, kterou bychom mohli označit jako méně zdravou. Patří sem smažená jídla, polotovary, ale i červené maso.

Ajurvédské recepty se proto soustředí na používání zejména sattva potravin, případně v kombinaci s rajas. Naopak tamas stravě se snaží spíše vyhýbat.

10 zásad stravování podle ajurvédy

Ať už jste jakýkoliv typ a jsou pro vás vhodné určité potraviny, dodržovat byste pro své zdraví a pohodu měli i další principy stravování podle ajurvédy.

  • Dávejte přednost domácí stravě, kterou si připravíte sami a také ji čerstvě připravenou sníte.
  • Vyhýbejte se polotovarům a kupovaným hotovým jídlům.
  • Jezte v klidu, v příjemném prostředí, nespěchejte a nedělejte u jídla další činnosti jako sledování televize, čtení knihy a podobně.
  • Na jídlo se soustřeďte a opravdu si ho vychutnávejte.
  • Při jídle nehltejte.
  • Po jídle byste se neměli cítit ani přejezení, ani hladoví.
  • Dobré je jíst pravidelně a každý den přibližně ve stejnou dobu.
  • Mezi jídly dopřejte svému tělu dostatek času na trávení.
  • Před jídlem ani po něm byste neměli pít větší množství tekutin. Podívejte se na pitný režim podle ajurvédy
  • Naopak ajurvéda doporučuje lehce popíjet malé doušky vody během jídla.

A co vy a ajurvédské recepty - vyzkoušíte je?