DOBRÉ OČI

ZRAK JE NEJDŮLEŽITĚJŠÍM LIDSKÝM ORGÁNEM.
ZPROSTŘEDKOVÁVÁ NÁM PŘES 90% INFORMACÍ Z TOHOTO SVĚTA.
MÁLOKDO SI TO UVĚDOMUJE A MÁLOKDO O SVŮJ ZRAK PEČUJE.
počet běžných očních vad (krátkozrakost, dalekozrakost) v ČR je 53%.
Před 100 lety to bylo kolem 5-10%. Nárůst je doslova epidemiologický.
v některých částech světa (velkoměsta východní Asie) se počet běžných
očních vad pohybuje nad hranicí 80%. V Singapuru je počet krátkozrakých
osob vyšší než 90%.
v 60-ti letech trpí kolem 50% lidí šedým zákalem. V 70-ti letech je toto číslo
ještě o 10-20% horší.
v ČR je kolem 35-45 tisíc osob s makulární degenerací. Každý rok je to asi
1000 nových případů. Makulární degenerace vede ke slepotě (někdy i
velmi rychle) a medicína ji neumí léčit.
CO MŮŽETE PRO SVÉ OČI UDĚLAT?
DODRŽUJTE NÁSLEDUJÍCÍ DESATERO!
 
1. MRKEJTE
Přední část oka zvaná rohovka je zvlhčována a vyživována slzami. Slzy mají
3-vrstvou strukturu, skládající se z mucinové vrstvy, vody a olejnaté vrstvy.
Špatná kvalita slz bývá způsobená toxikací a překyselením a nedostatkem
výživných látek.
Oko by mělo mrknout každých 3-5 vteřin. Pokud málo mrkáte, rohovka
nedostává výživné látky. Pokud se soustředíte, přestáváte mrkat. Typické
aktivity, při kterých mrkáte méně často, jsou například čtení a práce na
počítači. Pokud dlouhodobě málo mrkáte, oko je unavené a časem se tento
stav může stát chronickým.
Jak na to: nalepte si na monitor počítače cedulku "MRKEJ". Do knihy si
dejte záložku se stejným nápisem. Podobně samolepku do auta na palubní
desku, atd. Zpočátku Vám cedulky připomenou, že málo mrkáte. Uvidíte, že to
je pravda. Také si všimněte, že během několika dní si na mrkání vzpomenete
sami i bez cedulek. Proces se zautomatizuje.
 
2. DÍVEJTE SE DO DÁLI
Oči jsou v klidové poloze tehdy, pokud se díváte do dáli. Tím je myšleno
opravdu do dáli, až na horizont. Jakýkoliv pohled na blízko je pro oči
zatěžující, dochází ke kontrakci očních svalů i tzv. ciliárního svalu, který
ovládá oční čočku. Nejvíce zatěžující je dlouhodobá práce na blízko, např
čtení či celodenní práce na počítači.
Zkuste si sami odpovědět na otázku, kolikrát a jak dlouho se díváte opravdu
do dáli, na horizont? Vaše oči jsou trvale přetěžované.
Jak na to: Při přestávkách v práci se dívejte z okna, co nejvíce do dáli.
Jděte se projít, zvedněte hlavu a dívejte se co nejdále můžete. V ulicích města
je to na nejvzdálenější dům nebo konec ulice před Vámi, v přírodě jsou to
třeba hory v dálce, a podobně. Pokud se díváte na bližší předměty, snažte se
vždy představovat, jako byste se dívali "skrz ně", do dáli až na horizont.
Pokud nosíte brýle, odložte je a dívejte se do dáli bez nich. Vnímejte věci tak
jak je vidíte, "neřešte", že nejsou ostré.
 
3. OKYSLIČUJTE
Oči a zrak jsou velkým spotřebitelem kyslíku. Pobyt v klimatizovaných
místnostech, zakouřených prostorách a podobně očím neprospívá. Sedavá
zaměstnání a život ve městech znamenají další faktory, podílející se na
nedostatečném okysličení. Nedostatek pohybu a nekvalitní vzduch mají za
následek nejen neokysličené tkáně, ale také překyselený organismus.
Jak na to: Dodržujte následující jednoduchá pravidla:
pokud máte sedavé zaměstnání, dělejte si po 45 minutách přestávky,
vyvětrejte, protáhněte se, zacvičte si
každý den si zajistěte pobyt venku spojený s pohybem. Stačí svižná
procházka nebo jednoduché cvičení.
šikovná je malá trampolína, je vždy po ruce, doma nezabere moc místa a
během pár minut rozproudíte krev v celém těle
důležité je správné a hluboké dýchání. Pokud se soustředíte, přestáváte
dýchat. Myslete na správné dýchání, udělejte si cedulky, až se Vám tato
činnost zautomatizuje.
 
4. DOPŘEJTE OČÍM RELAXACI
Většina aktivit, které v dnešní společnosti provádíme, jsou pro oči zatěžující.
Jedná se o řadu faktorů zmíněných v této brožuře. Tuto zátěž je nutné
kompenzovat a nejvhodnější technikou je tzv. palming.
Palming - jak na to:
Rychle třete dlaně o sebe, až budou příjemně zahřáté. Třete po dobu ca 20
vteřin.
Z dlaní vytvořte "misku" a tou zakryjte zavřené oči. Prsty by se měly
překrývat a volně spočívat na čele. Dlaněmi se nedotýkejte očních víček.
Miska vytvořená z dlaní by také měla umožňovat volné dýchání.
Zhluboka dýchejte. Nádechy musí být prováděny do bránice, nikoliv "do
plic".
Setrvejte takto alespoň 2 minuty (ideálních je 6 a více minut). Pokud při
tomto cviku vidíte černou barvu, je to znak uvolnění. Budete-li se dále
uvolňovat, černá by se měla stát tmavší a "černější".
Cvičte palming několikrát denně, když máte volnou chvilku a speciálně
pokud máte oči unavené nebo Vás pálí.
 
5. BUDIŽ SVĚTLO
Přirozené denní světlo je důležité pro správné vidění, zdravý zrak i celé tělo.
Sluneční světlo umožňuje řadu metabolických pochodů, mezi nimi jmenujme
např. syntézu vitamínu D nebo vyrovnanou funkci autonomní nervové
soustavy. Ta nám pomáhá zaostřovat. Chcete-li být zdraví, musíte chodit
každý den ven.
Naopak mnoho zdrojů umělého světla poškozuje nejen zrak, ale i celý
organismus. Jeden z nejhorších zdrojů umělého osvětlení je zářivkové světlo.
Jak na to:
najděte si každý den čas na pobyt na přirozeném denním (slunečním)
světle. Mělo by to být alespoň 30-60 minut denně.
při pobytu venku nenoste žádné optické pomůcky (brýle, sluneční brýle,
čočky). Sluneční brýle noste pouze v extrémních popdmínkách (na ledovci
při silném slunečním svitu apod.)
zajistěte si tzv. plnospektrální zdroj umělého světla (najdete na internetu).
To je umělé světlo, jehož barevné podání se přibližuje světlu slunečnímu.
 
6. OČNÍ FITNESS
Oči jsou ovládány tzv. extraokulárními svaly, kterých je celkem šest. Uvnitř oka
je další sval, tzv. ciliární, který ovládá oční čočku a umožňuje zaostřování. Již
jsme zmínili, že práce na blízko tyto svaly přetěžuje a dlouhodobě unavuje.
Stejně jako jiné svaly těla je potřeba i oční svaly posilovat a zároveň
relaxovat. Cvičte tedy své oči, pomůžete jim tak správně fungovat!
Jak na to:
cvičte tzv. oční jógu. Se zavřenýma či otevřenýma očima pohybujte očima
nahoru, dolů, doleva, doprava a úhlopříčně. Nezapomeňte u toho dýchat a
mrkat.
na konci každého fitness cvičení proveďte palming
oční fitness (se zavřenýma očima) lze provádět ve volných chvilkách - v
městské hromadné dopravě, při přestávkách v práci, apod.
vyzkoušejte techniku přeostřování (návod naleznete na následující
straně)
 
Přeostřování
Postavte se asi 3-5 metrů od zdi, na které jsou umístěny nějaké předměty.
Ideální je obraz, nebo na zeď připevněná zraková tabulka. Odložte brýle.
Není důležité, aby obraz v pozadí byl ostrý.
Zdvihněte svůj palec, umístěte ho do výše svých očí, ve vzdálenosti asi 15-
25 cm od obličeje. Uvolněte se, zhluboka dýchejte – hlídejte, abyste
nezadržovali dech. Cvičit můžete vsedě nebo ve stoje.
Podívejte se na svůj palec, zaostřete na nějaký bod na palci. Máte-li
zaostřeno na palec, periferním viděním si všimněte, že v pozadí vidíte iluzi
2 vzdálených předmětů (obrazů či tabulek). Pokud se nedaří, zkuste palec
posunout o kousek blíž nebo dál od sebe. Soustřeďte se, abyste měli
zaostřeno na nějaký bod na palci.
Palec stále držte asi 15-25 cm od sebe, v úrovni očí. Nyní se však
podívejte na předmět za zdi (obraz, tabulka). Dívejte se na tabulku a
všimněte si periferním viděním, že v popředí vidíte iluzi dvou palců. Pokud
se Vám nedaří, opět zkuste palec posunout kousek dále či blíže a ujistěte
se, že ostříte na vzdálený předmět.
Střídejte pohledy na palec a na tabulku a vnímejte zdvojené iluze v pozadí,
resp. v popředí
 
7. ELIMINUJTE STRES
Oči jsou součástí nervové soustavy. Buňky oka mají stejnou strukturu, jako
buňky v lidském mozku. Oči jsou silným optickým nervem spojeny se zátylní
částí mozku, kde se nachází zrakové centrum.
Pak by Vás nemělo překvapit, že stres ovlivňuje to, jak vidíme. Práce se
stresem je tedy důležitá pro zachování ostrého zraku.
Jak na to:
věnujte se pravidelné relaxaci a meditaci. Vhodnou pomůckou je metoda
palming, se kterou jste se již seznámili.
poslouchejte relaxační hudbu, choďte na výstavy a podobně
nenechte se ovlivňovat mediálním zpravodajstvím. Ideální je přestat
sledovat zprávy v TV a dalších médiích. Nebojte se, o nic nepřijdete.
sepište si, co Vás v životě stresuje. Seřaďte si body dle priorit a začněte se
zbavovat největších stresorů. Důležité je nečekat, až se věci "samy" vyřeší.
Nevyřeší. Musíte pro to něco udělat. Teprve změna z Vaší strany zahájí
sled dalších událostí, které Vás stresoru pomůžou zbavit.
 
8. BRÝLE KAZÍ ZRAK
Brýle umožňují opět ostře vidět, bezpracně a rychle. Neřeší však příčinu toho,
proč se zrak zhoršil. Je prokázáno, že brýle přispívají k dalšímu zhoršování
zraku. Pokud by člověk s dokonalým zrakem začal nosit dioptrické brýle, bude
mu to nejprve nepříjemné, ale postupně si zvykne a asi za rok již nebude
správně vidět - brýle mu zkazí zrak. Brýle omezují periferní vidění,
souvisejícím jevem je zhoršené vidění za šera.
Jak na to:
pokud nosíte brýle, odkládejte je, kdykoliv to je možné. Nejprve ve
známém prostředí, doma, v parku apod. Využijte další rady z této e-knihy -
dívejte se do dáli, cvičte oční fitness, provádějte palming atd.
nepoužívejte sluneční brýle, pouze v extrémních světelných
podmínkách. Časté nošení slunečních brýlí degraduje činnost zorničky a
člověk se brzy stane přecitlivělý na světlo.
pokud se Váš zrak zhoršil, hledejte příčinu a snažte se navrátit mu
přirozenou funkci, bez optických pomůcek. Brýle nasaďte pouze na
nezbytně nutnou dobu, pak je zase sundejte.
 
9. VÝŽIVA PRO OČI
Oči jsou velkým spotřebitelem výživných látek, tedy vitamínů, minerálů a
antioxidantů. Koncentrace vitamínu C ve zdravém oku je vyšší, než v jiných
tělesných orgánech. Metabolismus očí je rychlejší, než v jiných částech těla.
Řada vážných očních nemocí je spojena s nedostatkem antioxidantů v těle a
působením tzv. škodlivých volných radikálů (např. makulární degenerace).
Dostatek organických výživných látek je pro zdravé oči nezbytný.
Jak na to: výživné látky je možné dodat třemi způsoby:
konzumací dostatečného množství syrové zeleniny a ovoce. Pro oči
doporučuji zejména mrkev, zelenou listovou zeleninu (ideálně listový
špenát nebo nať z bio mrkve), červené ovoce (pomeranče apod.).
pomocí čerstvých ovocných a zeleninových šťáv, připravovaných doma
v odšťavňovači. Používejte stejné druhy, jako výše.
pomocí kvalitních doplňků stravy. Používejte přípravky s dostatečným
množstvím výživných látek, organické, nepoužívejte jednotlivé vitamíny a
minerály, v přírodě vždy fungují "v týmu".
 
10. OČI NEJEN JAKO OKNO DO DUŠE
Říká se, že oči jsou oknem do duše. Já doplňuji, že jsou také "bránou do
těla". Porucha zraku je vždy signálem, že je v těle něco v nepořádku. Můžou
to být oslabená játra, toxikovaný organismus, chronický a dlouhodobý stres,
nedostatek výživných látek a řada dalších faktorů. Oči jsou spojené s celým
organismem a jeho zdravím.
Oči také umožňují vyjadřovat emoce, pocity a nálady. Z pohledu do očí je
možné vyčíst, jak se člověk cítí. Očním kontaktem je možné ovlivňovat ostatní.
Oči nám zprostředkovávají více než 90% informací z tohoto světa a pro
kvalitní a plnohodnotný život jsou nejdůležitějším lidským orgánem.
Většina z nás si několikrát denně čistí zuby a chodí na pravidelné kontroly k
zubnímu lékaři. Zubní prevence se stala samozřejmostí a nijak o ní
nepřemýšlíme.
Podobně bychom se měli starat i o své oči a zrak. Jen tak je možné zastavit
epidemii očních vad a nemocí. Věřím, že i tato e-kniha k tomu přispěje
 
DESATERO PRO VAŠE OČI
Dodržujte následující pravidla péče o zrak. Zaměřte se každý týden na jedno
pravidlo a snažte se ho začlenit do svého života.
MRKEJTE
DÍVEJTE SE DO DÁLI A ELIMINUJTE PRÁCI NA BLÍZKO
OKYSLIČUJTE CELÝ ORGANISMUS
DOPŘEJTE OČÍM RELAXACI (PALMING)
KAŽDÝ DEN SI ZAJISTĚTE POBYT NA DENNÍM SVĚTLE. POŘIĎTE SI
PLNOSPEKTRÁLNÍ ZDROJE UMĚLÉHO SVĚTLA.
CVIČTE OČNÍ SVALY (OČNÍ FITNESS, OČNÍ STREČING)
ELIMINUJTE STRES (RELAXACE, ODBOURÁNÍ MÉDIÍ)
ODKLÁDEJTE DIOPTRICKÉ BRÝLE, NENOSTE SLUNEČNÍ BRÝLE
DODÁVEJTE TĚLU VÝŽIVNÉ LÁTKY (SYROVÉ OVOCE A ZELENINA,
ČERSTVÉ ŠŤÁVY, DOPLNĚK STRAVY SUPERFOOD PLUS)
VĚNUJTE SE OČÍM ALEPOŇ TAK, JAKO ZUBNÍ PREVENCI. UDRŽUJTE
TĚLO ZDRAVÉ A ČISTÉ. PRAVIDELNĚ DETOXIKUJTE, ZEJMÉNA
STŘEVA A JÁTRA.