Studené a kontrastní sprchování: zázračný léčitel v každém domě

02.07.2019 09:35

Studené a kontrastní sprchování: zázračný léčitel v každém domě

Kolik z nás se může pochlubit tím, že se pravidelně sprchuje studenou vodou? Možná v parních letních dnech si chladnou sprchu rádi dáte pro osvěžení. Občas.

Studené sprchy a koupele mají v mnoha kulturách svojí dlouhou historii. Nikoliv náhodou. Jedná se o "léčitele" s doslova zázračnými účinky.

Vincenc Priessnitz

Prvním propagátorem léčby studenou vodou a zakladatelem tzv. hydroterapie byl Vincenc Priessnitz. Prosazoval léčbu (fyzickou) prací, čerstvým vzduchem a čistou horskou vodou a založil světoznámé lázně Jeseník, kde se jeho procedury praktikují dodnes.

léčení vodou jej inspirovala zraněná srna, kterou jako dítě pozoroval, jak si chodí omývat ránu do pramene, až do úplného vyléčení. V 16 letech utrpěl těžký úraz, když mu hrudník přejel povoz se splašenými koňmi. Přivolaný ranhojič prohlásil jeho zranění za nevyléčitelná. Priessnitz se vyléčil sám pomocí studených obkladů a vody, zlomená žebra si rovnal o opěradlo židle.

Sebastian Kneipp

Pan Kneipp byl dalším propagátorem léčby vodou. Vyšel opět z vlastní zkušenosti. Po maturitě onemocněl tuberkulózou, kterou lékaři pokládali za nevyléčitelnou. Tehdy se seznámil s knihou "O léčivé síle čerstvé vody" od J.S. Hahna a později také s metodami vodoléčby Vincence Priessnitze. Vodou, například pravidelným koupáním v řece nebo chozením naboso bez bot v rose, se poměrně brzy uzdravil.

10 léčivých účinků sprchování studenou vodou

Oba pánové se stali léčiteli a využívali vodu jako základní prostředek. Jejich metody zaznamenaly stabilní úspěch a velkou popularitu. Změnu přineslo až 20. století s nástupem chemických léků a s potlačováním ověřených a fungujících přírodních metod.

Svojí roli zde hraje i rozvoj civilizace, naše pohodlnost a komfort a s nimi i postupná degenerace rodu homo sapiens. Z kohoutku nám teče teplá (horká) voda a tak jsme své tělo začali hýčkat a studené vodě odvykat. Škoda.

Proč bychom se měli vrátit k jednoduché a účinné metodě studeného či kontrastního sprchování? Existuje nejméně deset ověřených léčivých účinků této procedury.

1. Posiluje imunitu

Tuto zkušenost mají všichni, kdo studené sprchy pravidelně praktikují. Celou záležitost sledovali i vědci, experiment byl prováděný v Praze na skupině mladých lidí. Ti se po dobu 6 týdnů pravidelně 3x týdně ponořovali po určitou dobu do vody studené 14°C.

Naměřených změn bylo několik. Mimo jiné došlo ke zvýšení dvou typů bílých krvinek: monocytů a lymfocytů. Tyto bílé krvinky pomáhají eliminovat škodlivé bakterie, viry, patogeny, toxiny, a další cizopasníky.

Vysvětlení spočívá v tom, že pokud je tělo vystaveno chladu, snaží se zahřát a zvýší metabolismus. V reakci na to dochází k aktivaci imunitního systému a ke tvorbě bílých krvinek. Je pak logické, že lidé praktikující studené sprchování jsou odolnější nejen vůči chřipce či nachlazení, ale i vůči vážnějším zdravotním problémům.

2. Zlepšuje cirkulaci krve

Krevní oběh zajišťuje transport stavebních a výživných látek ke všem buňkám těla. Nedostatečná cirkulace vede v dlouhodobějším horizontu k nedostatečnému vyživování tkání a ke vzniku různých zdravotních problémů.

Jednoduchá metoda zvaná kontrastní sprchování pomůže proudění krve výrazně zlepšit. Mimochodem je výhodná i pro ty z vás, kdo mají z různých důvodů pohybové omezení. Kontrastní sprchování spočívá ve střídání horké (maximálně jak snesete) a ledové vody. Ideální je sprchovat 15 vteřin horkou vodou a 15 vteřin studenou a celý cyklus zopakovat 7x. Za 2,5 minuty máte hotovo:-)

Jste-li vystaveni chladu (chladné vodě), automaticky se zúží cévy, zejména v periferiích (končetiny). Tento proces se jmenuje vazokonstrikce. Tělo chrání životně důležité orgány, uložené v krajině břišní (střeva, játra, ledviny, atd.), a krev "posílá" právě k nim, aby je zahřálo a umožnilo jim pokračovat v činnosti. 

Naopak při expozici teplé vodě dochází k rozšíření cév, tzv. vazodilataci. Krev proudí směrem do periferií a rozšířené póry podporují detoxikaci organismu.

3. Reguluje tělesnou teplotu

Studené prchy jsou pro tělo "jemným stresorem", který iniciuje (podporuje) tzv. termogenezi - vytváření vnitřního tělesného tepla. Studené sprchy jsou známé svými účinky regulace například nadměrného pocení, jsou užitečné i tehdy, pokud trpíte na studené končetiny (ruce/nohy).

4. Stimuluje metabolismus a podporuje hubnutí

Při vystavení chladu se tělo snaží produkovat energii, kterou použije v vytváření vnitřního tepla. To se děje spalováním tuků, které jsou okamžitě k dispozici pro spalování. Logickým důsledkem je hubnutí.

Doprovodným efektem je urychlení metabolických reakcí. Pokud tělo vystavujete chladu pravidelně, metabolický proces bude všeobecně probíhat rychleji (nejen při vlastním sprchování). To má ještě jeden důležitý efekt: zrychluje se růst, tvorba a schopnost opravy a regenerace tělesných tkání.

5. Zmenšuje deprese

Po studené sprše se vždy budete cítít skvěle. Výzkum prováděný na Univerzitě ve Virginii (Virginia Commonwealth University) ukázal, že studené sprchy iniciují část mozku, která řídí produkci stresového hormonu noradrenalin.

6. Zlepšuje lymfatický oběh

Lymfatický systém je nezávislá oběhová soustava, která shromažďuje odpadní látky z buněk a odvádí je zpět do cévního systému. "Pohonem" lymfatického systému však není srdce, ale svalové kontrakce (stahy). Lymfa v těle tedy proudí tehdy, pokud máme dostatek pohybu, nebo jinak aktivujeme činnost svalstva.

A právě zde se projeví další účinek studeného sprchování: jak jsem již uvedl výše, při studené sprše dochází k celkovému "stažení" organismu a tím i ke zlepšení proudění v celém lymfatickém systému. To je životně důležité pro odvod toxinů a odpadních produktů buněčného metabolismu z těla.

7. Prohlubuje dýchání

Pokud jste někdy byli v sauně, jistě jste si tohoto efektu všimli u sebe nebo ostatních. Pokud na sebe po sauně "překlopíte" vědro ledové vody, nebo vlezete pod studenou sprchu, okamžitě se prohloubí dýchání. Tím dochází k lepšímu okysličení a to je základem správného fungování každé buňky v těle.

Studie také prokazují, že hydroterapie má pozitivní účinky při léčbě chronické obstrukční plicní choroby (CHOPN).

8. Krásnější pleť a vlasy

Je známým faktem, že teplo a teplá voda vysušuje pokožku a vlasy. Asi by vás tedy nemělo překvapit, že studená voda působí opak. Póry se stáhnou, čímž se zabraňuje například jejich ucpání a následnému vzniku akné a podobných kožních problémů. Podobný pozitivní efeke se týká i vlasů - zatažením drobných pórů na pokožce hlavy se zabrání usazování nečistot a dochází k posílení a zlepšení kvality vlasů.

9. Zvyšuje energii a duševní pohodu

Není nad to si tento efekt osobně vyzkoušet. Po studené sprše se budete cítit skvěle a plni energie. Zrychlí se srdeční činnost a lepší cirkulace vás naplní energií. Lidé praktikující studené sprchování se také shodnou a tom, že mají větší duševní pohodu a jsou odolnější vůči stresům.

10. Zvyšuje produkci hormonů

Studené sprchy zvyšují produkci hormonů a činnost celého endokrinního systému, včetně štítné žlázy a nadledvin, které jsou důležité pro řadu životních funkcí. Prokazetelné účinky mají také pro činnost pohlavních žláz, zejména mužských.

To může být důležité například u párů, které mají problémy s početím: horká voda a teplo výrazně snižují množství spermií. Studená voda má účinek opačný - ostatně tomu napovídá i umístění mužských pohlavních žláz mimo tělo, tedy predominantně v chladnějším prostředí.

Jak na to?

Pokud chcete začít se studenými sprchami a kontrastním sprchováním, dodržujte následující pravidla:

  • před studenou sprchou tělo vždy nejprve prohřejte. Dobré je trochu si zacvičit, rozproudit krev. Nebo začít se sprchováním za parného počasí.
  • začněte postupně a zvolna: pro některé lidi může náhlá a "drastická" změna teploty při sprchování znamenat pro tělo velký stresor. Začněte tedy postupně. Začněte vlažnou vodou a počkejte, až si na ní tělo zvykne. Pak uberte trochu teplé a přidejte studenou. Pokračujte tak dlouho, až se dostanete kousek za "zónu vašeho komfortu", ale aby to nebylo stresující.
  • snažte se vystavit tělo chladu na dobu vždy alespoň 15-20 vteřin
  • u kontrastního sprchování je ideální cyklus 7 opakování, v každém kole 15-20 vteřin teplá/horká voda a 15-20 vteřin ledová
  • důležité je také mentální nastavení. Na studenou sprchu se těšte, je to přirozený a vyzkoušený mechanismus. Představujte si, co vše pozitivního pro vás studená sprcha působí. Těšte se na příjemný pocit po sprchování. Vystupte ze své kofortní zóny a překročte své hranice!
  • využívejte přírodní zdroje studené vody - horské potůčky na procházce, apod.